Blog

Tips voor zaken doen in Duitsland

Offerte

Internationaal ondernemen begint met een goede voorbereiding

Om Nederlandse ondernemers een stapje vooruit te helpen in het realiseren van internationale dromen hebben we een uitgebreid selectie van landen blogs met tips over hoe om te gaan met taal- en cultuurverschillen.

Introductie

Duitsland is de belangrijkste import- en exportpartner van Nederland en een aantrekkelijk land om zaken mee te doen. De Duitse economie is de grootste van Europa, de mensen zijn professioneel en staan over het algemeen positief tegenover samenwerkingsverbanden. Als je zaken in Duitsland doet, is het wel handig om te weten dat zakelijk Duitsland er vele gewoonten en tradities op nahoudt en dat de Duitser het fijn vindt dat je je aan ‘hun regels’ houdt. Lees deze blog met tips voor zakendoen in Duitsland om te leren hoe u uw werkrelaties tot een succes kunt maken.

Gaat u zaken doen in Duitsland? Dan gaat u waarschijnlijk te maken krijgen met cultuurverschillen. In onze blog met tips over zakendoen in Duitsland gaan we uitgebreid in op de cultuurverschillen waar u rekening mee moet houden. Mocht u na het lezen van onze blog nog verdere vragen hebben als u zaken gaat doen op in Duitsland neemt u dan contact met ons op.

Formeel

De Duitse bedrijfscultuur is veel formeler dan de Nederlandse. Spreek je Duitse zakenpartner dus altijd aan met Sie in plaats van Du. En noem ze liever Herr of Frau gevolgd door hun achternaam. Ook wanneer je wel een visitekaartje hebt ontvangen met de gehele naam van de klant. Heeft je zakenrelatie een titel (Doktor of Professor), spreek deze dan uit voor de achternaam (Herr Doktor ….). Stel nooit zelf voor om te ‘Dutzen’ (je/jij te zeggen), laat dat initiatief altijd bij de ander liggen.

Ben ook voorzichtig met humor tijdens zakelijke contacten. Duitsers nemen zakendoen erg serieus en grapjes in de zakelijke sfeer worden dan ook minder gewaardeerd.

Ook de kledingstijl is formeel te noemen. Heb je een afspraak met een Duitse collega, kies dan voor een donker pak met een wit overhemd en een eenvoudige stropdas of voor de dames een donker mantelpak met witte blouse. Niet te veel kleuren, franjes en accessoires. Maar denk ook aan gepoetste schoenen. Ongepoetste schoenen staan in Duitsland symbool voor het gebrek aan respect en professionaliteit.

Ben op tijd

Duitsers staan bekend als de experts op het gebied van planning. De Duitse cultuur wordt dan ook geprezen om haar toekomstgerichte karakter. Duitse professionals weten vaak precies wat ze op een bepaalde dag op een bepaald tijdstip gaan doen. Duitsers maken graag een zorgvuldige planning voor elk project dat ze aangaan; dit geeft hen meer zekerheid.

Onverwachts langskomen en te laat komen is absoluut not done, dit komt de relatie niet ten goede. Het is aan te raden altijd een afspraak te maken en 5-10 minuten eerder aanwezig te zijn. En mocht je te laat komen, laat het dan zo snel mogelijk weten.

Bereid je grondig voor en ben professioneel

Duitsers houden van een gedegen voorbereiding. De Nederlandse ‘we zien het wel’-mentaliteit werkt dus niet. Ga je je product of dienst presenteren, onderbouw je verhaal dan met feiten en cijfers. Je voorstel uitvoering uitwerken met alle activiteiten, de planning en de verwachte resultaten zal je zeker een streepje voor geven. Doe dus goed je huiswerk. Dit maakt je Duitse zakenpartner blij en bespaart later in het proces veel tijd.

In Duitsland worden belangrijke beslissingen meestal genomen door de directeur. Iemand van een lagere functie sturen om onderhandelingen te doen, kan dan ook worden ervaren als een belediging. Laat daarom de bedrijfsdirecteur de beslissende gesprekken voeren en pas je aan het belang dat de Duitsers hechten aan hiërarchie.

Duitsers praten niet snel over hun privéleven. Houd in dit opzicht dus wat afstand. Kom bij een gesprek ook snel ter zake en vermijd koetjes en kalfjes. Focus tijdens zakelijke besprekingen op feiten en doelstellingen en niet op een persoonlijke relatie.

Duitsland is de pionier in het terugbrengen van de CO2-emissie en in het levensvatbaar krijgen van duurzame energie. Zo is Duitsland wereldwijd marktleider op het gebied van de productie van windenergie en op Europees niveau de leider in het opwekken van zonne-energie.

Groene idealen zijn dan ook in het Duitse zakenleven een punt van aandacht. Het kan bij een Duitse partij zelfs doorslaggevend zijn als je in je zakelijke voorstel rekening houdt met deze idealen.

Taal

De Duitse taal is een belangrijk onderdeel van de Duitse cultuur. Ondanks dat de meeste Duitsers wel Engels begrijpen, is het voor het succes van uw zakelijk contact belangrijk dat u Duits spreekt, met name als u zaken doet met kleinere familiebedrijven. Zakendoen in Duitsland is ervoor zorgen dat u de taal in de basis spreekt en begrijpt.

Volg dus een taaltraining zakelijk Duits voordat je je op de Duitse markt begeeft en laat je documentatie professioneel vertalen naar het Duits. Een Duitse website en foldermateriaal en contracten met een perfecte Duitse vertaling vergroten je kansen op de Duitse markt.

Training interculturele communicatie

Wennen aan de Duitse werkgewoonten en zakelijke etiquette kan moeilijk zijn. Het volgen van een cross-culturele bewustzijn trainingsprogramma kan u en uw team helpen om een beter begrip te krijgen van de (Duitse) bedrijfscultuur en daarmee uw succes dus te verbeteren. Naast deze training is een goede beheersing van de Duitse taal dus aan te raden.

Offerte aanvragen

Voor meer informatie, neemt u contact op 085 40 17 825 , vul onderstaande contactformulier in of vraag direct een offerte bij ons aan.