Blog

Taalontwikkeling bij kinderen deel 2

Offerte

Taalontwikkeling bij kinderen deel 2: Kinderen en nieuwe talen leren

Taal verbindt mensen en culturen. Taal is dé manier om met elkaar in contact te komen. Het leren van een nieuwe taal is voor iedereen anders. In onze blog reeksen meer informatie over de verschillende aspecten bij het leren van een nieuwe taal.

Introductie

In het eerste deel van onze blog Taalontwikkeling hebben we de basis besproken over taalontwikkeling bij kinderen. In deel 2 over taalontwikkeling bij kinderen bespreken we de impact van het meertalig opvoeden van kinderen. In het laatste deel dat volgende week verschijnt bespreken we praktische tips met betrekking tot het meertalig opvoeden van kinderen.

Leercapaciteit

De leercapaciteit van de hersenen verschilt sterk per individu en is ook afhankelijk van de levensfase waarin iemand is. Algemeen kan gesteld worden dat hoe ouder iemand is, hoe minder flexibel de hersenen nieuwe informatie kunnen verwerken en opslaan. Voor het leren van een taal is de algemene stelregel: hoe jonger men begint, des te makkelijker een taal wordt aangeleerd. Dit kan dus al vanaf de geboorte.

Kinderen raken ook niet in de war als men verschillende talen tegen ze spreekt. Wel is van belang om context te creëren. Dat wil zeggen om bijvoorbeeld bij oma alleen Duits te praten of thuis alleen Engels. Zodoende kan een kind gemakkelijk de situatie herkennen.

Jong geleerd oud gedaan?

Helaas, het op jonge leeftijd aanleren van meerdere talen is geen garantie voor later. Het is verwonderlijk hoe snel een kind een taal kan leren. Evenzo verwonderlijk is het hoe snel ze de opgedane kennis ook weer van zich af kunnen zetten. Dat is een belangrijk onderdeel als u uw kind tweetalig wilt opvoeden. Het vraagt commitment om uw kind te blijven stimuleren beide talen te gebruiken. Meer hierover in ons laatste deel van deze drieluik.

Taalregen of taalstructuur

De manier waarop een kind een taal aanleert, is ook wezenlijk anders als bij een volwassen persoon. Voor het leren van een taal heeft een volwassene taalstructuur nodig. Dat wil zeggen dat het uitleggen van bijvoorbeeld grammaticale regels noodzakelijk is om een taalkader te creëren. Zodoende kan men bewuster het geleerde in perspectief plaatsen. Bij kinderen heeft het geen zin om een dergelijk taalkader te schetsen.

Kinderen leren spelenderwijs een taalbegrip. Daarbij is ieder contactmoment met de taal een nieuw leermoment, vandaar de term taalregen. Iedere regendruppel zorgt namelijk voor een toename van het taalbegrip. Jonge kinderen die verhuizen naar een andere land kunnen op vrij makkelijke manier de taal eigen maken.

Tot ongeveer de puberteit leren kinderen op een onbewust manier en is een taalregen de manier om een taal te leren. Na de puberteit zijn kinderen nog steeds zeer goed in staat om een tweede taal te leren, maar moet er meer structuur worden geboden. Deze taalstructuur kan nog steeds op een spelende wijze worden bijgebracht.

Volgende week de laatste blog in de serie Taalontwikkeling bij kinderen. Kijk op onze website voor meer informatie over Nederlands voor expats.

Offerte aanvragen

Voor meer informatie, neemt u contact op 085 40 17 825 , vul onderstaande contactformulier in of vraag direct een offerte bij ons aan.