Taalontwikkeling bij kinderen

Taalontwikkeling bij kinderen is belangrijk. We krijgen vaak de vraag van expats of het verstandig is om een kind een tweede taal te leren. Een vraag die, gezien de internationalisering van de wereldeconomie, zeer actueel en relevant is. Niet alleen voor expat-gezinnen maar zeker ook voor Nederlandse kinderen. Want hoe meer talen je spreekt hoe makkelijker iemand over grenzen heen communiceert. Maar wat is de impact op bijvoorbeeld een peuter die een tweede taal leert, waar liggen de capaciteitsgrenzen van een kind en hoe als ouder je kind tweetalig op te voeden?

Drieluik over taalontwikkeling bij kinderen

In deze drieluik proberen we antwoorden te geven op een aantal van deze vraagstukken. Daarbij wel aanmerkende dat taalontwikkeling bij kinderen een onderzoeksgebied is dat continue in beweging is.

Allereerst gaan we in op taalontwikkeling van baby’s, kleuters en peuters. Daarna behandelen we de impact van het leren van een tweede taal en als laatste geven we enkele praktische tips hoe je je kind tweetalig kunt opvoeden.

Taalontwikkeling bij kinderen (baby)

Taalontwikkeling bij kinderen gaat eigenlijk over leren communiceren. Want taal is een belangrijk onderdeel van communicatie, maar is niet de enige manier van contact leggen. Al vanaf de geboorte kan een baby communiceren, door oogcontact, lachen of huilen. Een baby herkent uw stem en heeft ook de behoefte om te communiceren met u. Stemgebruik is daarbij belangrijk, omdat intonatie informatie aan de baby geeft over de situatie.

Het stimuleren van taalontwikkeling bij uw baby kunt u doen door bijvoorbeeld te vertellen wat u doet, spellen van spelletjes (bijv. rijmpjes, kiekeboe, liedjes zingen) en voorwerpen en situaties om u heen te benoemen (auto, fiets, vogel, trein, etc.).

Na het eerste jaar kan uw baby al reageren op zijn eigen naam, eenvoudige zinnetjes begrijpen en hierop op reageren door gebaren, maar ook door korte woorden te zeggen zoals papa en mama.

Taalontwikkeling bij kinderen (peuter)

Tussen het eerste en tweede jaar ontwikkelt het spraakvermogen van uw kind zich verder. Niet alleen communiceert een kind steeds bewuster door lichaamstaal, maar combineert dit ook met korte woordjes (mama, papa, nee, die). Op deze leeftijd hebben kinderen nog moeite om de woorden goed uit te spreken. In deze fase van de ontwikkeling is dat ook niet het allerbelangrijkste. Belangrijker is wat uw kind zegt correct is (bijv. die als hij iets wil en niet daar).

Naarmate de maanden vorderen wordt het taalgebruik steeds complexer en koppelen kinderen plaatjes aan gesproken woord (het gesproken woord auto en een plaatje van een auto). Daarnaast gaat het steeds actiever meedoen in gespreken en wordt ook steeds meer “gesprekpartner”.

Tips om de taalontwikkeling van uw kleuter te stimuleren: herhaal de woorden die uw kind zegt op de juiste manier, voorlezen voor uw kind, benoem de dingen die u doet (even mijn tanden poetsen, even je haren wassen). Belangrijk is om uw kind de tijd te geven op uw te reageren.

Tijdens het 2de en 3de levensjaar van uw kind begint hij zijn mening te geven en korte gesprekjes aan te gaan. Het was al leuk om met uw kleine spruit te communiceren, maar nu begint echte interactie waarbij korte antwoorden worden gegeven op uw vragen. Ook willen kinderen steeds actiever worden betrokken bij alledaagse situaties zoals koken of winkelen.
Gedurende het derde jaar zijn ook de W-vragen in trek bij kinderen: wat, wie, waar. De zinsopbouw van uw kind bestaat nu doorgaans uit 3 of 4 woorden.

Tips om de taalontwikkeling te stimuleren: speel veel spelletjes (bijv. plaatjesmemorie, ik zie ik zie wat jij niet ziet en puzzels), lees dagelijks voor of zing samen liedjes.

Taalontwikkeling bij kinderen (kleuter)

Halverwege het vierde jaar is uw kind steeds meer in staat om zonder hulp van een volwassene te praten over een onderwerp. Deel informatie met uw kind, neem hem serieus als gesprekspartner. Rond deze tijd kunnen kinderen ook de meeste klanken maken, zijn verstaanbaar en te begrijpen door onbekenden. Wel maken kinderen nog vaak fouten zoals loop/loopte, val/ valte. Zoals in een eerder stadium is dit niet erg, het hoort bij de ontwikkeling. Probeer uw kind dan wel het juiste voorbeeld te geven.

Volgende week deel 2 over taalontwikkeling bij kinderen. Kijk op onze website voor meer informatie over Nederlands voor expats.

« Terug

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie?

Bel 085-4017825 Stuur een e-mail Vraag offerte aan

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Als u deze website bezoekt gaat u akkoord met ons privacy statement.