Welk relatiegeschenk geef ik mijn (internationale) klanten? -4-

In onze vorige 3 blogs over "Welk relatiegeschenk geef ik mijn (internationale) klanten?" zijn we ingegaan op het uitzoeken van het meest geschikte relatiegeschenk. Uiteraard heeft u nu het ideale relatiegeschenk gevonden. Zijn er dan ook nog verschillen bij het overhandigen of aannemen van een geschenk? Ja, ook hier zijn grote verschillen.

Aanbieden van geschenk

Ook bij het aanbieden van het geschenk is het belangrijk rekening te houden met culturele verschillen. Want wanneer overhandig je een geschenk en aan wie? In sommige landen geeft men een geschenk aan het begin van de zakelijke relatie en in andere werelddelen is het gebruikelijk te wachten totdat de onderhandelingen zijn afgesloten.

Aan wie aanbieden?

Als de tegenpartij een delegatie betreft, is het belangrijk het geschenk aan de juiste persoon te overhandigen. Om te voorkomen dat men een ‘onterechte’ ontvanger van het geschenk in een lastige situatie plaatst, is het best het relatiegeschenk aan de delegatieleider te overhandigen. Voorkomen is beter dan genezen, probeer er daarom vooraf achter te komen wie de desbetreffende delegatieleider is.

Ontvangen en openen van relatiegeschenk

Een lastig dilemma, want open je een geschenk in het bijzijn van de gever of laat men het geschenk dicht? Het direct openen van het geschenk in het bijzijn van de gever kan in sommige culturen als hebberig overkomen. Daarbij laat men het geschenk in sommige culturen ook ongeopend om te voorkomen dat een eventuele teleurstelling is af te lezen aan de lichaamshouding/ gezichtsuitdrukking. Aan de andere kant van het culturele spectrum is het uitpakken en laten rondgaan van het geschenk in sommige landen een normale zaak. Zo is het in Marokko onbeschoft om een cadeau uit te pakken in aanwezigheid van de gever, terwijl in Chili het tegenovergestelde geldt: het niet meteen uitpakken van een cadeau wordt als zeer onbeleefd ervaren.

Kortom, ook bij het geven en ontvangen van relatiegeschenken zijn er tal van culturele verschillen waar rekening mee gehouden dient te worden. Het niet goed in acht nemen van dergelijke culturele regels zendt al snel een verkeerd signaal uit naar de tegenpartij.

Culturele aspecten

Daarom komen ook culturele verschillen aan bod gedurende onze diverse zakelijke taalcursussen. Zo spreekt u een taal niet alleen beter maar begrijp je ook de context waarbinnen de taal gebruikt wordt. Meer weten over onze zakelijke taaltraining Duits, taaltraining Engels of taaltraining Frans of een van onze cultuurworkshops neem dan contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op 085 40 17 825 of stuur een e-mail info@interlect-groep.nl.

« Terug

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie?

Bel 085-4017825 Stuur een e-mail Vraag offerte aan

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Als u deze website bezoekt gaat u akkoord met ons privacy statement.