Welk relatiegeschenk geef ik mijn (internationale) klanten? -2-

In de voorgaande blog hebben we de vraag: Welk relatiegeschenk geef ik mijn (internationale) klanten?" al voor een deel beantwoord. Maar er zijn meerdere aspecten waar u rekening mee moet houden bij het uitkiezen van een relatiegeschenk.
Is het overdreven rekening te houden met de invloed van verschillende culturen en het geven van relatiegeschenken? Nee, want aandacht voor detail valt op bij uw zakenrelatie. Om goed beslagen ten ijs te komen, worden daarom ook culturele aspecten doorgenomen gedurende onze zakelijke taalcursussen.

Religie

Voor een groot deel van de moslimbevolking zijn producten die alcohol bevatten taboe. Denk hierbij niet alleen aan de producten die eetbaar (bonbons) of drinkbaar zijn (bier of wijn), maar ook aan bijvoorbeeld alcohol houdende parfums. Uiteraard is het belangrijk rekening te houden met producten die alcohol bevatten als men zaken doet met moslims in het buitenland. Maar ook dichter bij huis maakt men moslims niet blij met soortgelijke geschenken. Houd hiermee rekening bij het samenstellen van bijvoorbeeld kerstpakketten.

Eenzelfde geldt voor producten die vlees bevatten. Deze dienen halal te zijn voor moslims en voor een Joodse ontvanger dient voedsel koosjer te zijn. Ook bij het geven van producten vervaardigd van dier moet men zich bewust zijn dat dit in bepaalde religies als ongepast wordt ervaren.

Bloemen

Bloemen zijn een mooi geschenk dat in veel landen wordt gewaardeerd. Bovendien is het een interessant cadeau, aangezien bloemen in veel verschillende culturen een heel eigen karakter hebben. Het versturen van een boeket rozen wordt in de meeste landen gezien als “romantisch” boeket, maar houd wel rekening met het aantal rozen in het boeket. In Mexico en Chili kunt u uw partner beter geen gele rozen sturen, dit wordt namelijk gezien als voorteken van een scheiding.

Wist u dat het versturen van ongelijke aantallen bloemen in sommige landen een specifieke betekenis heeft? In China en Indonesië brengt het ongeluk om iemand een oneven aantal bloemen te geven, maar in Rusland is dit net andersom. In Rusland kunt u rekenen op fronsende blikken als u een boeket geeft met een even aantal bloemen, hoewel dit bij een begrafenis dan wel weer aan te raden is.

In Nederland worden bloemen vaak in cellofaan verpakt, niet alleen als bescherming maar soms ook als cadeaupapier. In Duitsland, Zweden en Polen wordt het als onbeleefd beschouwd om dit papier om het boeket te laten zitten zodra u het boeket geeft. Bij begrafenissen is het in deze drie landen ook gebruikelijk om anjers te geven, terwijl in België, Frankrijk, Italië en Spanje juist chrysanten worden gegeven.

Daarnaast zijn sommige bloemen populairder in sommige landen dan andere. Zoals tulpen als Nederlands bekendste bloemen worden gezien, is het afrikaantje (Tagetes) dé bloem in India. Het oranje afrikaantje wordt gezien als belangrijk onderdeel als offer voor goden en bij het verwelkomen van gasten. De bloemen en bloemblaadjes worden in slingers verwerkt en volop gebruikt als versiering.

Cultuuraspecten

Het belang van culturele verschillen, hoe klein ook, kunnen soms een grote impact hebben op zakelijke relaties. Daarom komen ook culturele onderwerpen tijdens onze zakelijke taalcursussen aan bod. Want taal gaat pas echt leven als je de cultuur begrijpt.

Meer informatie over onze zakelijke taaltraining Duits, taaltraining Engels, taaltraining Frans of een van onze andere zakelijke taalcursussen neem dan contact met ons op. Wilt u onze interculturele communicatietraining volgen belt u dan met 085 40 17 825 of stuur een email: info@interlect-groep.nl

Klik hier voor deel 3 van 4 uit onze blog reeks het geven van relatie geschenken in een international context.

« Terug

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie?

Bel 085-4017825 Stuur een e-mail Vraag offerte aan

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Als u deze website bezoekt gaat u akkoord met ons privacy statement.