Welk relatiegeschenk geef ik mijn (internationale) klanten? -3-

Met de tips uit de eerdere blogs weet u inmiddels het antwoord op de vraag: "Welk relatiegeschenk geef ik mijn (internationale) klanten?" en heeft u vast een mooi geschenk gevonden. Rest de vraag: "Ga ik het verpakken of niet"? Ons advies zou zijn om het geschenk altijd te verpakken maar daarbij wel aandacht te hebben voor de kleur van het verpakkingsmateriaal. In verschillende culturen kan men namelijk sterke positieve en negatieve kleurassociaties hebben, dit zijn vaak associaties die te maken hebben met rouw of geluk.

Kleurassociaties

Kleurensymboliek is gebonden aan tijd, land, cultuur, traditie en plaatselijke omstandigheden. Een Eskimo kent bijvoorbeeld 17 woorden voor wit, als gevolg van de verschillende soorten sneeuw. Kleur heeft een grote invloed op mensen. Bepaalde kleuren geven ons rust, andere kleuren maken ons vrolijk en weer andere kleuren versterken ons humeur. Kleur is op non-verbaal niveau dan ook de meest directe methode om boodschappen en betekenissen over te brengen. Bovendien versterken en verlengen kleurassociaties onze herinnering aan mensen en gebeurtenissen. En dat allemaal onbewust! In onze blog:

Cultuur en kleurassociaties leest u meer hierover, zodat u zeker weet dat u een passende kleur kiest voor uw zorgvuldig uitgezochte geschenk.

Kwantiteit

In de eerste blog gingen wij al in op de kwaliteit/prijs van het geschenk. Met kwantiteit doelen wij hier op iets anders. In aanvulling op negatieve en positieve kleurassociaties heeft men in sommige culturen ook sterke associaties met cijfers. Bijvoorbeeld het getal/aantal 13 is niet gebruikelijk om te schenken maar ook het getal 4 heeft in sommige culturen een negatieve associatie. In Japan is naast de 4 ook de 9 een ongeluksgetal en dien je dus te vermijden.

Tot slot: houd er rekening mee dat een relatiegeschenk is ter versteviging van de zakelijke relatie. Voorkom dat men bij de ontvanger van het geschenk het gevoel van een bepaalde tegenprestatie schept. In veel gevallen is het daarom handig om richtlijnen op te stellen voor het geven/ ontvangen van relatiegeschenken. Voorkom lastige momenten, verdiep je in de culturele verschillen en zorg ervoor dat je goed voor de dag komt met het relatiegeschenk. Bij vragen neem gerust contact met ons op.

Cultuuraspecten

Het belang van het herkennen en gebruiken van culturele verschillen is voor ons een belangrijk onderdeel tijdens een zakelijke taalcursus. Want het begrijpen van een cultuur maakt dat je een taal efficiënter kunt inzetten en daarom komen culturele verschillen aan bod tijdens onze zakelijke taaltrainingen. Meer weten over bijvoorbeeld een van onze zakelijke taaltraining Duits of onze taaltraining Engels of geïnteresseerd in onze cultuurworkshop neemt dan contact met ons op. E-mail: info@interlect-groep.nl of 085 40 17 825.

Klik hier voor het vierde en laatste deel uit onze blog reeks over het geven van relatie geschenken in een international context.

« Terug

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie?

Bel 085-4017825 Stuur een e-mail Vraag offerte aan

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Als u deze website bezoekt gaat u akkoord met ons privacy statement.